Botten & Gewrichten

Gezonde en soepele gewrichten, evenals sterke botten, zijn essentieel om fit te blijven. Een gezonde levensstijl is hiervoor van groot belang en kan worden aangevuld met voedingssupplementen. De Gezonde Wereld biedt verschillende voedingssupplementen aan ter ondersteuning van botten en gewrichten.

Botten en gewrichten

Botten en gewrichten vormen de basis van ons lichaam. Botten geven stevigheid aan het lichaam. In combinatie met de spieren zorgen botten ervoor dat het lichaam kan bewegen.Het skelet bestaat uit 206 botten die zijn opgebouwd uit verschillende lagen: de harde buitenlaag, het beenvlies, een sponsachtig bot en het beenmerg. Het beenmerg, dat in twee soorten voorkomt, is belangrijk voor de productie van bloedcellen en vetzuren. Gewrichten zijn verbindingen tussen botten en zorgen voor beweging. Gewrichten zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Dit kraakbeen beschermt de gewrichten en heeft een schokdempend effect. Wanneer het kraakbeen beschadigd is kunnen gewrichtsklachten ontstaan. De gewrichten kunnen pijnlijk en stram worden, wat bewegen lastiger maakt. 

Tips voor soepele gewrichten

Om de gewrichten soepel te houden, is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn ideale activiteiten om gewrichten soepel te houden. Vermijd sporten die te veel druk uitoefenen op de gewrichten, zoals hardlopen, volleybal en tennis. Daarnaast kan (lichte) krachttraining helpen om de spieren rondom de gewrichten te versterken en ondersteunen. Een gezond gewicht is ook belangrijk om overbelasting en slijtage te voorkomen. 

Tips voor sterke botten

Een evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging zijn belangrijk voor de gezondheid van botten. Volgens deskundigen kan wandelen bijdragen aan sterkere botten dan zwemmen of fietsen, omdat tijdens het wandelen de botten meer belast worden. Calcium is een essentieel mineraal voor het behoud van sterke botten. Het zit vooral in zuivelproducten, groenten, noten en peulvruchten. Vitamine D is belangrijk voor de opname van calcium uit de voeding en voor het onderhoud van sterke botten. Het lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht en het kan ook worden gevonden in bepaalde voedingsmiddelen, zoals vette vis en eieren, hoewel in mindere mate

Voedingssupplementen voor gezonde botten en soepele gewrichten

Er zijn verschillende voedingssupplementen verkrijgbaar die kunnen bijdragen aan gezonde botten en soepele gewrichten. Calcium is belangrijk voor de kalkhuishouding van het lichaam en kan als supplement worden gebruikt. Andere supplementen zijn vitamine D, magnesium, zink en vitamine K. Het is belangrijk om deze supplementen als aanvulling op een gezond voedingspatroon te gebruiken en niet als vervanging. De Gezonde Wereld biedt verschillende voedingssupplementen aan om de botten en gewrichten te ondersteunen.

Calcium

Calcium, ook wel bekend als kalk, heeft verschillende functies in het lichaam. Het speelt een belangrijke rol in de kalkhuishouding en is noodzakelijk voor het behoud van gezonde botten. Dit mineraal is met name belangrijk voor het skelet en kan helpen bij het verminderen van het verlies van botmineralen bij vrouwen in de menopauze. Een lage botmineraaldichtheid is een risicofactor voor botbreuken die verband houden met osteoporose.

Magnesium

Evenzo is Magnesium essentieel voor de spieren en speelt het een belangrijke rol bij het behoud van sterke botten. Dit mineraal zet vitamine D om in een actieve vorm die nodig is voor een optimale opname van calcium in de botten. Het is daarom cruciaal om calciumsupplementen te combineren met magnesium. Als alleen calcium wordt ingenomen, signaleert het lichaam een overschot aan dit mineraal, wat kan resulteren in calciumverlies uit de botten en verzwakking van het skelet. Door calcium altijd in combinatie met magnesium te gebruiken, kan dit proces worden voorkomen.

Vitamine D

Vitamine D is cruciaal voor de groei en ontwikkeling van kinderbotten. Daarnaast zorgt vitamine D voor een betere opname van fosfor en calcium, mineralen die zorgen voor sterke botten. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot botontkalking (osteoporose). 

Vitamine K

Er is nog niet heel veel bekend over vitamine K, lange tijd werd gedacht dat we deze vitamine alleen nodig hebben voor onze bloedstolling. Nu blijkt dat vitamine K (en dan met name Vitamine K) helpt het kraakbeen soepel te houden en bijdraagt aan het behoud van sterke botten. Hoewel onze voeding voornamelijk uit vitamine K1 bestaat, wordt vitamine K2 beter opgenomen. Kies daarom voor vitamine K2 als supplement.

Zink

Het mineraal Zink is verantwoordelijk voor heel processen binnen ons lichaam. Zink draagt bij tot een normale hormoonhuishouding, heeft een positieve invloed op het immuunsysteem en ook zink is goed voor het skelet. 

Supplementen voor botten en gewrichten kopen bij De Gezonde Wereld

Hoogwaardige voedingssupplementen ter ondersteuning van de botten zijn verkrijgbaar bij De Gezonde Wereld. Heb je een vraag over onze producten? Neem dan contact op met onze klantenservice, wij helpen je graag!