rhodiola rosea stress adaptogeen

4 minuten lezen     Aantal woorden: 774

Gezondheid

Rhodiola Rosea (Rozenwortel): de oplossing bij stress?

Het is weer najaar! De dagen worden korter, wat vaak gepaard gaat met de nodige vermoeidheid. Veel mensen hebben last van de donkere dagen en ervaren hierdoor meer stress- en slaapproblemen. Maar geen paniek. Gelukkig is er rhodiola; een bijzonder supplement dat werkt als een adaptogeen: van nature stressverlagend én rustgevend. 

Rhodiola, een eeuwenoud kruid

De naam zegt het al: Rhodiola Rosea, oftewel rozenwortel, is een plant met zeer geurige wortels. Deze wortels hebben namelijk een sterke geur die aan rozen doet denken. Oorspronkelijk komt de plant uit Rusland en groeit het op ongeveer 3.300 tot 5.400 meter hoogte. In de Traditionele Geneeskunde is dit kruid al eeuwenlang zeer geliefd. Zelfs al in de tijd van de Vikingen en Chinese keizers werd Rhodiola al voorgeschreven. Nu nog steeds kom je het tegen in diverse voedingssupplementen. Waarom? Het heeft een aantal krachtige (gezondheids)voordelen. Het verlaagt stress, brengt focus en vermindert vermoeidheid. 

stress zen rhodiola rosea adaptogeen

Innerlijke balans dankzij adaptogeen effect

Allereerst: rhodiola is niet zomaar een kruid: het is een adaptogeen. De uitwerking van een adaptogeen is simpel uit te leggen: het balanceert. Het kijkt binnen bepaalde processen in het lichaam waar disbalansen zijn en helpt bij de balancering daarvan. Bijvoorbeeld: een adaptogeen werkt stimulerend bij vermoeidheid en kalmerend bij rusteloosheid. Afhankelijk waar jij behoefte aan hebt, zorgt het voor de innerlijke balans. Hoe handig? 

Rosavine en salidrosine zijn stoffen die voorkomen in rhodiola, waarvan wordt aangenomen dat ze verantwoordelijk zijn voor de rustgevende en opbeurende werking. Het zijn stoffen met een adaptogeen effect. 

Het vermogen om het stresshormoon te verlagen

Naast dat het een krachtig adaptogeen is, is de bekendste uitwerking van rhodiola het vermogen om het stresshormoon cortisol te verlagen. In tijden van stress (fysiek en mentaal) maken je bijnieren een overschot aan cortisol aan, waardoor je in een korte tijd optimaal kunt presteren; het welbekende vecht-vlucht-mechanisme. Wanneer de hoge productie van cortisol te lang aanhoudt raakt je lichaam van slag. Je bent er niet op gebouwd om continu optimaal te kunnen presteren. Dit kan op den duur allerlei klachten opleveren. Je zal uiteindelijk moeilijk kunnen slapen, voelt je neerslachtig, je ervaart vermoeidheid en het verouderingsproces versnelt. Daarnaast daalt je serotonineniveau in tijden van stress. Serotonine kan je zien als een lichaamseigen antidepressiva. Het zorgt ervoor dat je je veilig voelt, zeker, tevreden, blij en dat je kunt slapen. Door een tekort aan serotonine voel je je nóg onrustiger en opgejaagder. Elementen die je in tijden van stress niet kunt gebruiken. 

Rhodiola heeft als eigenschap balans te creëren in je hormoonhuishouding, waaronder je serotonineniveau. Dit kruid helpt namelijk bij de transport van de voorlopers van serotonine (tryptofaan en 5HTP) naar de hersenen toe. Het schijnt dat rhodiola kan zorgen voor 30% meer serotonine in het lichaam. 

zen ontspanning balans adaptogeen rhodiola rosea

Een verbetering van prestatie en uithoudingsvermogen 

Een ander bekend fenomeen van rhodiola is het vermogen om je prestatie en uithoudingsvermogen te kunnen verbeteren. Atleten zweren bij dit kruid. Rhodiola geeft namelijk energie. Het verhoogt de zuurstof dragende capaciteit van onze rode bloedcellen. Hierdoor ervaar je meer energie, vitaliteit en uithoudingsvermogen. 

Waarvoor kun je rhodiola nog meer gebruiken?

Door de ontspannende en opbeurende werking van dit kruid wordt het voornamelijk ingezet bij stresssituaties en bij vermoeidheid. Maar waar kun je het nog meer voor gebruiken?

  • Het draagt bij aan een normaal concentratievermogen*;
  • Draagt bij aan een normale functie van het maag- darmstelstel*;
  • Kan ingezet worden bij een laag libido*;
  • Voor een goede nachtrust*;
  • Het werkt als antioxidant en houdt de weerstand op peil*;

*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.

rhodiola rosea rozenwortel

Hoe gebruik je rhodiola?

Rhodiola is als voedingssupplement verkrijgbaar, meestal in de vorm van capsules. Een goed merk is bijvoorbeeld Living Nutrition. Dit merk maakt gebruik van gefermenteerde rhodiola. Door het kruid te fermenteren, wordt de opneembaarheid in het lichaam verhoogd. Hierdoor kan het kruid nóg beter zijn werk doen. 

Hoe lang duurt het voordat rhodiola werkt? Het effect van Rhodiola merk je meestal niet meteen op de eerste dag. Het heeft even de tijd nodig voordat het werkt. Na een week zou je de effecten van het supplement kunnen merken, maar het kan ook zijn dat de werking wat langer op zich laat wachten. 

Kun je rhodiola veilig gebruiken?

Ja, rhodiola kun je veilig (langdurig) gebruiken. Dit kruid wordt al eeuwen gebruikt in de Traditionele Geneeskunde. Zolang je aan de aangegeven dosering houdt, zal rhodiola geen bijwerkingen geven. Gebruik je echter antidepressiva? Gebruik dit kruid dan niet. Zowel antidepressiva als rhodiola hebben werken in op het serotonineniveau. Ook bij gebruik van andere medicatie, bij zwangerschap of bij borstvoeding is het raadzaam eerst met je (huis)arts te overleggen voordat je rhodiola supplementen gaat gebruiken

Dit vind je misschien ook leuk…